رویدادها آرشیو خبر ها
پایان افسانه های فوتبالی مان،خداحافظ جیجی

پایان افسانه های فوتبالی مان،خداحافظ جیجی

او آخرین سنگر، آخرین امید و آخرین افسانه ای بود که ما را به گذشته مان وصل می کرد، آخرین ستاره از ستاره های درخشانی که فوتبال را به گونه ای دیگر برای مان رقم زدند و برای همیشه در خاطرمان دنیای فوتبالی ای را حک کردند که بسیار متفاوت از فوتبال این دهه و سال های اخیر بود. اما حالا ما با رفتن اندک اسطوره های خاص گذشته مان حس تهی شدن را به خوبی احساس می کنیم، هر چند فراموشی آن دوران برای ما غیرممکن خواهد بود، اما به شدت دلتنگ اش خواهیم شد همان طور که در این سال ها با کمتر شدن اسطوره های یوونتوسی مان این حس دلتنگی و کمبود را با تمام وجود تجربه کردیم.

 

امروز برای بیشتر فوتبال دوستان واقعی و قدیمی تر روز خداحافظی با خاطرات بود و مطمئنا حس تلخ آن برای تیفوسی های یوونتوس چندیدن برابر بود، هوادارانی که برای دهه های متوالی با ترکیب افسانه ها و اسطوره های فوتبالی تیم شان بزرگ شده بودند، طرفدارانی که همیشه به خاصیت خاص بودن بازیکنان و باشگاه شان می بالیدند. گروهی که به اجبار در چند سال کوتاه اخیر به یکباره از گذشته پر افتخار و اصالت باشگاهی اش دور شد و روند همانند سازی شدن تیم شان به مانند سایر باشگاه های دنیا سرعت گرفت.

 

دنیای فوتبال با شماره یک افسانه ای سال های اخیر خود در حالی بدرود گفت که این سال ها وارث چندان ویژه و نامی ای برای او در دنیای کنونی فوتبال یافت نمی شود. امروز را مطمئنا دنیای فوتبال به خاطر خواهد سپرد، سنگربانی که نقش بسیار ارزنده و مهمی را در تاریخ این ورزش و در پست تخصصی دروازه بانی ایفا کرد و تبدیل به چهره ای ویژه و استثنایی در درون دروازه شد.

 

با این حال ما یوونتوسی ها پیش از این با او خداحافظی کردیم، قبلا بارها در کنار هم جشن گرفتیم، زندگی ورزشی پر فراز و نشیبی را در کنار هم گذراندیم؛ اسکودتوهای زیادی را بالا سر بردیم و روزهای عجیب و فراموش نشدنی ای را برای هم رقم زدیم. ما می دانستیم که هر بار تو می توانی زمان را به عقب بکشانی و این بازی زیبا را ادامه دهی، با این حال منتظر بودیم و می دانستیم که این بار تصمیم گرفتی برای آخرین بار دستکش هایی که با آنها برای سال های سال افتخار و پیروزی خلق کردی و شادی غرورانگیزی را برای ما هدیه دادی را برای همیشه در گوشه ای از دیوار همراه با جام ها و مدال های قهرمانی فراوانی که به دست آوردی بیاویزی.

 

مطمئنا تو برای عده بسیار زیادی الگو بودی، در طول این سال ها لحظاتی را در درون دروازه رقم زدی که هر کدام از آنها می تواند جزئی از بهترین لحظات زندگی شان باشد، برای تعداد زیادی تو جیجی عاملی برای رفتن به استادیوم بودی، تو با هنر و اخلاق منحصر به فردت توانستی خیلی ها را مجذوب فوتبال و دروازه بانی کنی، هیچ وقت هواداران یووه نخستین گام هایی که در زمین برمی داشتی، دست هایی که به احترام آنها برای شان تکان دادی، واکنش هایی که برای بسته نگاه داشتن دروازه تیم ات داشتی، وفاداری و از خود گذشتگی ای که برای باشگاه و پیراهن تیم ات نشان دادی را فراموش نخواهند کرد.

 

تو افراد زیادی را شیفته فوتبال کردی، چه بسیار کودکانی که با تو یوونتوسی شدند و البته چه بسیار نوجوانانی که تو را الگویی برای حرفه آینده خود انتخاب کردند. تو خیلی ها را هیجان زده و مجذوب هنر ورزشی ات کردی. به طور حتم تو نمونه ای از خلق رویا برای جمع زیادی از کودکان فوتبال دوست بودی و خواهی بود.

 

صحنه و تصاویری از تو به یاد خواهیم داشت که با گذشت زمان نیز همچنان شگفت زده مان خواهد کرد، لحظات و واکنش هایی که برای سایر سنگربانان بزرگ نیز چندان راحت و شدنی نبود. اما تو موفق به ثبت رکوردها و شگفتی هایی شدی که در لحظاتی غیرممکن بودند و این از تو یک اسطوره ماندگار شماره یک ساخت.

 

اما همان طور که گفته شد برای یوونتوسی ها تو یک اسطوره فراموش نشدنی در میان سایر اسطوره هایی هستی که نام اش با باشگاه یووه یکی شده و جداشدنی نیست. سنگربانی که بیشترین کلین شیت را برای بانوی پیر ثبت کرد. دومین بازیکنی که بیشترین تعداد حضور و بازی را با پیراهن یووه بعد از الساندرو دل پیرو برای یوونتوس انجام داد. ستاره وفاداری که با سقوط به سری ب بانوی پیر را ترک نکرد، الگو و قهرمانی که همیشه با لبخند می دانست چگونه می توان بر ترس و نگرانی غلبه کرد وهم تیمی ها را برای گذراندن از شرایط سخت یاری کرد، کاپیتانی که به خوبی می دانست چطور و چگونه وحتی زدن یک چشمک احساس غرور را به هواداران القا کند که برابر هر حریفی قد علم کنند، تو دلیل مهمی برای چهره شکست ناپذیری یووه بودی، کسی که توانست نه تنها با بستن بازوبند کاپیتانی بلکه در عمل و در رفتار در وجود هم تیمی ها و تیفوسی های یووه آن روح بزرگی و غرور شکست ناپذیری بانوی پیر را پررنگ و پرجوش کند و چنان تیم را به حرکت وا دارد که رقبا را به هراس بیاندازد، کاپیتانی که می دانست چطور رویا را به حقیقت تبدیل کند. کسی که در تمام این سال ها موفق به این امرمهم در کنار الکس و بعد از دل پیرو شد، تنها تو بودی.

 

امروز با رفتن تو، جهان فوتبال از افسانه های قدیمی فوتبالی اش تهی میشود، امروز پایان دوره ای ست که دوست اش داشتیم، با رفتن تو آن دوره به پایان می رسد ولی ما عمیقا مفتخر بودیم و هستیم که در آن دوره زندگی کردیم. جان لوئیجی بوفون ما بخشی از داستان تو بودیم و تو هم بخشی از داستان ما، این داستان در دنیای توپ گرد تمام شد اما در ذهن و خاطرات ما و به طور حتم خاطرات خودت نیز هرگز تمام شدنی نیست و نخواهد بود.

 

این را بدان هر بار که به دستکش هایت در آن گوشه دیوار نگاه می کنی و به دنیای گذشته سفر می کنی ما نیز همراه تو به سال هایی می رویم که با آن زندگی را سپری می کردیم. با تو و همراه یووه خندیدیم، گریه کردیم، هیجان زده شدیم، غمگین شدیم. ما هم همانند تو می دانستیم که هر داستانی پایانی دارد و این پایان یکی از داستان های ماست همانند داستان خداحافظی با الکس، مارکیزیو، کیه لینی و بزرگان قبلی دهه های گذشته. ما ممنونیم که تو جزیی از داستان بیانکونری ما بودی و این افتخاری ست که برای هر تیم و هواداران هر باشگاهی شدنی نبود و نیست. خداحافظ شماره یک افسانه ای، جیجی بوفون.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
طناز احدی مقدم
طناز احدی مقدم«خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: